Tuesday, October 27, 2009

Tanggal 23 Oktober 2009, satu perkhemahan telah dilaksanakan di sini yang berlangsung selama 2 hari bermula pada 23.10.2009 dan berakhir pada keesokan harinya. Perkhemahan ini melibatkan semua unit beruniform iaitu Pengakap, BSMM dan Puteri Islam dari tahun 3 hingga tahun 6.
Perkhemahan ini berobjektifkan meningkatkan disiplin diri, memupuk daya kepemimpinan serta mengeratkan hubungan antara kaum. Di samping itu, perkhemahan ini dapat meningkatkan keupayaan serta kebolehan sedia ada murid.
Program bermula selepas solat Jumaat iaitu jam 2.30 petang iaitu pendaftaran peserta-peserta kem. Kemudian, peserta kem diagihkan kepada 4 kumpulan utama. Dalam kumpulan tersebut, para peserta dikehendaki menyediakan moto kumpulan serta logo. Dalam kumpulan tersebut juga peserta bersuai kenal antara satu sama lain bagi engeratkan hubungan sesama ahli.
Menurut penyelaras program, Pn. Norzila Abu Bakar, semua kumpulan akan mempunyai ahli yang pelbagai kaum dan peringkat umur. Ini bertujuan untuk mewujudkan integrasi kaum.
Selepas solat asar, para peserta mengikuti aktiviti berteraskan 'team work'. Peserta diberikan khemah-khemah unutk didirikan secara berkumpulan dengan pemerhatian fasilitator. Menurut En. Nizam, khemah ini perlu siap didirikan dalam 15 minit. Kumpulan yang dapat menyiapkan dalam tempoh aling singkat diberikan markah bonus.
Pada sebelah malam, aktiviti malam kebudayaan mula diadakan dengan pelbagai persembahan daripada para peserta. Persembahan yang dipertontonkan begitu mengasyikkan dan penuh dengan semangat setia kawan. Sebelum itu, peserta telah berlatih dengan bersungguh-sungguh di bawah pimpinan Abang Amir dan fasilitator lain. Begitu menghiburkan....
Setelah malam kebudayaan berlangsung , tibalah waktu untuk beradu. Maklumlah, pada malam pertama sudah pasti ramai peserta yang tidur lewat. Nak bersembang dengan rakan-rakan. Namun, peraturan perlu dipatuhi.
Hari kedua,
Pada hari kedua, program bermula dengan Qiamuallail dan solat subuh berjemaah. Solat subuh ini telah diketuai oleh Ust. Amri bersama-sama dengan beberapa orang guru. Tidak ketinggalan selepas solat subuh kuliah subuh juga diselitkan sebagai makanan rohani peserta.
Kemudian, senaman pagi bermula pada jam 7.30 pagi. Antara objektif senaman ini diadakan adalah unutk meningkatkan stamina serta mewujudkan generasi yang cergas, cerdas seterusnya seimbang berlandaskan Falsafah Pendidikan Negara (FPN).
Dalam setiap perkhemahan tidak lengkap tanpa pertandingan kawat kaki. Jadi aktiviti kawat kaki antara kumpulan telah dipertandingkan bagi melihat dan menilai sejauh manakah daya kepemimpinan dan semangat kerja berpasukan dapat ditonjolkan. Pertandingan kawat kaki ini telah diadili oleh guru-guru penolong kanan dan ketua -ketua unit beruniform.
Seterusnya, pada sebelah petang pula pertandingan 'explore-mind' diadakan. Ini bertujuan untuk menguji tahap kecekapan, kebolehan serta ketahanan diri peserta dalam menyelesaikan beberapa masalah yang mana kerjasama berpasukan amat-amat dititikberatkan.
Menurut peserta kem, mereka amat seronok dan berpuas hati dengan program kem yang dijalankan. Mereka berasakan bahawa kem seumpama ini lebih menyeronokkan jika diadakan dalam tempoh yang lebih panjang.
Perkhemahan ini berakhir pada pukul 4.30 petang.
"JATI DIRI CEMERLANG, PERIBADI GEMILANG, WADAH TERBILANG"
Selamat Bersua lagi di lain waktu.
Selamat Maju Jaya.

0 comments:

Yellow Puppies Blogger Template | Template Design | Elque 2008