Friday, October 16, 2009




BAHASA JIWA BANGSA

Bahasa melambangkan sesuatu bangsa di dunia. Bahasa yang dituturkan adalah salah satu komunikasi yang berkesan dalam menjamin kelangsungan dan kesejahteraan hidup bermasyarakat.

Bersempena dengan Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan 2009 (BBK) yang telah dicanang oleh kerajaan, pihak sekolah dan warganya telah mengadakan pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan pada 12 Oktober 2009 (Isnin). Majlis pelancaran ini telah dirasmikan oleh GPK Kurikulum (Pn. Hjh Zabidah bt Hassan) dan dipengerusikan oleh Pn. Zalina Idris.

Aturcara majlis dimulakan dengan perhimpunan rasmi dan bacaan doa oleh Ust. Amri. Kemudian, aturcara diteruskan dengan persembahan murid bertemakan bahasa . Antara persembahan yang telah dipertontonkan iaitu,:

  • Deklamasi puisi oleh adik Nurul Izzati Najwa dan adik Nur Hidayah.
  • Pantun oleh adik Adillah
  • Bercerita oleh adik M. Amin
  • Nyanyian oleh kumpulan murid tahun 2
  • teater muzikal oleh murid tahun 4

Menurut Ketua Panitia Bahasa Melayu SK 1 Kuala Ampang selaku pengerusi BBK peringkat sekolah, En. Mohd Faizal, pelbagai program dan akiviti telah dirancang dan diatur bagi memeriahkan sambutan BBK 2009 sepanjang bulan Oktober ini. Antara aktiviti yang dirancang ialah pertandingan bercerita, pertandingan mendeklamasi puisi, pertandingan pantun, mengarang esei, penulisan kreatif, kosa kata, bijak bahasa dan sebagainya.

Pertandingan dan aktiviti ini bertujuan menyemai semangat cinta akan bahasa kebangsaan di samping memartabatkan bahasa dalam jiwa warga sekolah amnya. Selain itu, melalui program serta aktiviti seumpama ini, ia dapat mengetengahkan budaya bangsa yang kian tenggelam di era teknologi kini.

Menurut beliau lagi, pertandingan yang diadakan ini mendapat kerjasama dan sokongan yang amat memberangsangkan daripada pelbagai pihak dan warga sekolah.


Program BBK ini akan berlangsung sepanjang bulan Oktober 2009. Majlis penutupan BBK 2009 ini akan diadakan pada 30 Oktober 2009 iaitu pada hari Jumaat.


Sebarang cadangan dan komen boleh berbuat demikian di faizal_mz8@yahoo.com.


Sehingga bersua lagi...

0 comments:

Yellow Puppies Blogger Template | Template Design | Elque 2008